Mahasiswa & Teknologi

Alaf ke 21, perkembangan teknologi berlaku dengan pantas sekali. Kadangkala tak terkejar dek terlalu cepat evolusi teknologi itu sendiri. Daripada telefon sebesar botol air kepada sekecil jam tangan, televisyen hitam putih yang besar kepada televisyen dalam telefon bimbit sendiri. Dan tidak mustahil semuanya akan menjadi sekecil jam tangan suatu hari nanti. Kecanggihan teknologi masa kini membolehkan manusia mengetahui maklumat dengan pantas. Sebagai contoh, pelajar-pelajar antarabangsa di UTM dapat berkomunikasi dengan keluarga mereka yang berada beratus-ratus batu di tanah air masing-masing, bahkan mereka boleh melihat wajah ibu mereka dengan teknologi 3G. Komputer sekarang dan dahulu amat berbeza. Jika dahulu sebuah komputer memerlukan ruang sebesar satu dewan, tapi kini ia boleh diletakkan di atas riba sahaja.


Namun begitu, tidak seharusnya evolusi ini menjadikan pengguna teknologi ini hamba kepada teknologi. Mengapa dikatakan demikian?

Rata-rata mahasiswa UTM kini memiliki setidak-tidaknya sebuah telefon bimbit. Namun ramai daripada mereka yang memiliki telefon bimbit yang canggih dan moden sehingga mencecah ribuan ringgit. Tidak dinafikan ada di kalangan mereka yang betul-betul mampu untuk berbelanja lebih untuk telefon bimbit sebegitu,
tetapi bagaimana dengan mereka yang kurang mampu tetapi menggunakan wang pinjaman atau biasiswa untuk membeli telefon tersebut?
Dalam hal ini, masing-masing mempunyai alasan tersendiri, mungkin mereka memang memerlukan ciri-ciri yang terdapat dalam telefon bimbit tersebut. Tetapi ada juga yang hanya ingin bergaya atau terikut-ikut dengan rakan-rakan yang agak berada. Tepuk dada, tanya hati.

Selalunya, kita berbelanja apabila kita memerlukan sesuatu. Tetapi, apabila kehendak mengatasi keperluan, maka terjadilah perbelanjaan di luar kemampuan akibat nafsu yang tidak pernah merasa cukup. Akibat daripada ini, terjadilah pembaziran yang besar. Sedangkan sifat orang yang membazir ini dinyatakan dalam Surah Al-Isra’ dalam ayat 27 yang bermaksud, “Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar pada Tuhannya”. Mahasiswa seharusnya sedar, wang yang diberi kepada mereka perlu dibelanjakan pada tempat yang betul.
Mungkin inilah akibat kurangnya kesedaran dalam diri mahasiswa tentang bahana teknologi jika tidak dikawal.

Namun kesan perkembangan teknologi ini bukanlah kepada kewangan semata-mata, jika ia disalahguna, pelbagai perkara buruk akan terjadi. Penghasilan video-video yang tidak bermoral, menggunakan telefon bimbit untuk melayari internet dengan tujuan yang tidak baik adalah antara contoh-contoh akibat apabila teknologi disalahguna.
Tetapi kita sebagai mahasiswa harus sedar bahawa teknologi kini umpama pisau. Pisau boleh digunakan untuk memotong sayur, dan pisau juga boleh digunakan untuk mencederakan orang. 2 kegunaan, 1 alat yang sama. Pilihan terletak di tangan si pemegang pisau.

Kini dengan arus globalisasi dan dunia tanpa sempadan, internet menjadi salah satu medan penyebaran maklumat dengan pantas dan meluas. Segala maklumat yang diperlukan boleh dicapai dengan hanya menekan papan kekunci dan beberapa klik pada tetikus. Namun, mahasiswa harus berhati-hati dalam keghairahan mencari maklumat agar tidak terjebak dengan keburukan yang terdapat dalam internet itu sendiri. Walaupun UTM telah menyekat laman web yang tidak elok, namun tidak semua dapat dibendung. Semua bergantung kepada mahasiswa sendiri untuk membina benteng dalam diri apabila berdepan dengan dunia tanpa sempadan ini.

Gunakan teknologi untuk meningkatkan syiar Islam. Sebarkan dakwah melalui medium-medium seperti internet dan telefon bimbit. Pelbagai cara yang boleh dilakukan secara berhikmah. Bahkan ia tidak memerlukan masa atau tenaga yang banyak, hanya duduk dan taipkan mesej-mesej dakwah yang ingin disampaikan. Mad’u atau sasaran anda terdiri daripada pelbagai golongan kerana hampir kesemua orang menggunakan internet pada masa kini.

. Bookmark the permalink.

Leave a Reply